کریستالین
حالت تاریک
حالت روشن
خانه
❯
پروژه
❯
نظریهٔ سیستم
❯
مفاهیم کلیدی
پوشه: projects/sd/مفاهیم-کلیدی
19 مطلب در این پوشه است.
۲۳ مهر ۱۴۰۳
ظهور - Emergence
ناقص
۱۸ مهر ۱۴۰۳
مدلسازی عاملبنیان - Agent Based Modeling
۱۸ مهر ۱۴۰۳
رویکرد پایین به بالا - Bottom-up Approach
۱۸ مهر ۱۴۰۳
رویکرد بالا به پایین - Top-down Approach
۱۸ مهر ۱۴۰۳
شبیهسازی دینامیکی سیستم - System Dynamics Simulation
۱۸ مهر ۱۴۰۳
مدل - Model
۱۸ تیر ۱۴۰۳
سایبرنتیک - Cybernetics
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
انعطافپذیری - Resilience
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
اهرم تغییر - Leverage Point
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
تأخیر - Delay
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
حلقهٔ بازخورد - Feedback Loop
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
حلقهٔ تشدیدی - Reinforcing Feedback Loop
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
حلقهٔ تعادلی - Balancing Feedback Loop
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
دنیای غیرخطی - Non-Linear World
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
سلسلهمراتب - Hierarchy
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
سیستم - System
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
متغیر جریان - Flow
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
متغیر حالت - Stock
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
مرز سیستم - System Boundary
کریستالین
جستجو
Search
Search
حالت تاریک
حالت روشن
مطالب
پروژه
بروکراسی
نظریهٔ سیستم
آلودگی هوا
چرا آلودگی هوا؟
سرفصلهای آلودگی هوا
پیچیدگی
پیچیدگی چیست؟
پیچیدگی کجا حس میشود و چرا مشکلزاست؟
گزارههای مؤلف
تحلیل در سه لایهٔ مدل، روند و اتفاق صورت میگیرد
سیستم و ساختار پیچیده همیشه از یک سیستم ساده و پایدار تکامل پیدا میکند
سیستمهایی که ساختار فیدبک مشابهی دارند، رفتارهای مشابهی هم تولید میکنند
کمک بیش از حد به سیستم، باعث اعتیاد آن میشود
مقایسهٔ مدلسازی عاملبنیان و دینامیکی
موجودات ضعیفتر در اکوسیستم همیشه تغییر کاربری یا نقش میدهند تا به گونهٔ دیگری به منابع دسترسی داشته باشند
هدف غایی سیستم همان رفتاری است که تکرار میکند؛ نه آنچه میگوید
یک خطای تحلیلی ذهن انسان، تمرکز روی ورودیها به جای خروجیهاست
مفاهیم کلیدی
انعطافپذیری - Resilience
اهرم تغییر - Leverage Point
تأخیر - Delay
حلقهٔ بازخورد - Feedback Loop
حلقهٔ تشدیدی - Reinforcing Feedback Loop
حلقهٔ تعادلی - Balancing Feedback Loop
دنیای غیرخطی - Non-Linear World
رویکرد بالا به پایین - Top-down Approach
رویکرد پایین به بالا - Bottom-up Approach
سایبرنتیک - Cybernetics
سلسلهمراتب - Hierarchy
سیستم - System
شبیهسازی دینامیکی سیستم - System Dynamics Simulation
ظهور - Emergence
متغیر جریان - Flow
متغیر حالت - Stock
مدل - Model
مدلسازی عاملبنیان - Agent Based Modeling
مرز سیستم - System Boundary
منابع
کتاب Thinking in Systems - a Primer
مدخل × تفکر سیستمی
هوش مصنوعی مولد
اصطلاحات
Backpropagation
Context Window
Embedding
Epoch
Fine-tuning
Learning Rate
Loss
Matrix Rank
Model Weights
Neural Network
Overfit
Parameter
Quantization
Retrieval-Augmented Generation (RAG)
RLHF
Temperature
Token
Training
تکنیک LoRA
ترکیب سبک و شخصیت با Flux
جریان کار تولید عکس با پرامپت فارسی
خلق تصویر با PuLID
ساختن مدل و خلق تصویر با Flux
ساختن مدل و خلق تصویر با SDXL
کارکردهای هوش مصنوعی مولد
گفتگوی با اسناد با کمک RAG
مدخل × هوش مصنوعی مولد
یادگیری و یادداشتبرداری
الگوهای یادداشتبرداری
۱. نوشتن به زبان خود
۲. اتمیزه نوشتن یادداشتها
۳. رد کردن نخ تسبیح از بین یادداشتها
۴. ساختار نقشهایِ لایهلایه
۵. مدل PARA
۶. زدن حرف اصلی در اولین فرصت ممکن
۷. مشخص کردن ایستگاههای متن
۸. فاصله گذاشتن بین نوشتن و اصلاح
۹. نوشتن مقدمه در آخرین مرحله
۱۰. رفتوبرگشت با متن مرجع
۱۱. شرح مزجی و غیرمزجی
۱۲. نوشتن در جمع
از یادداشت به سایت با کوارتز
بهترین و بدترین متنهایی که خواندم
پلاگینهای پیشنهادی ابسیدین
چرا یادداشت برمیداریم؟
چطور یادداشت برداریم؟
خروجی گرفتن از یادداشتها
دانلود و راهاندازی ابسیدین
رابطهٔ بین فکر کردن و نوشتن
زبان مارکداون
سینک کردن
فهرست الگوهای نوشتن
کارکرد ابزار در یادداشتبرداری
متنخوانی How to do Great Work
مدخل × یادداشتبرداری
مدل یادگیری بلوم
نرمافزار ابسیدین
جستار
الگوهای اصلی مخالفت
الگوهای دیزاین
تکامل دیزاین
چشم سوم
دیزاین چیست؟
دیزاین ماژولار، دیزاین کلنگر
سیستمهای مولد
نگاه به هوش مصنوعی از لنز انقلاب صنعتی
کلمه
مارپیچ
معماری
نویز
هدیه
هنر
بریدهها