کار مخاطب، افزایش روحیه است. سر مخاطب هم کیفیت از کمیت مهم‌تر است. بعضی‌ها با داشتن یک مخاطب پیگیر هم کلی روحیه می‌گیرند. هر چقدر فاصلهٔ ما با مخاطبمان کمتر باشد، بازخورد آن‌ها با نویز کمتری به ما می‌رسد. یکی از مخاطبان اصلی کار هر کس، همسر و همدم اوست. اگر او متوجه میل و انگیزه شما به انجام کارها نشود، ممکن است بعداً به مشکل بخورید.

روحیه با فعالیت فیزیکی در تناسب است

عقل سالم در بدن سالم! تغذیه، استراحت، ورزش و زندگی سالم است که روحیه می‌سازد.

هر مخاطبی ارزش وقت گذاشتن ندارد

مخاطب عمومی نویز زیادی تولید می‌کند. مثلاً ممکن است کار مهمی را بی‌کلاس جلوه دهد یا کارهای بیهوده را مهم به حساب بیاورد. بهتر است آدم مخاطب‌های خاصش را انتخاب کند و رفت‌وبرگشت‌هایش را با آن‌ها تنظیم کند. ‌ توجه به رقیب هم فایدهٔ خاصی ندارد. چرا که در بلندمدت ممکن است در بازی آن‌ها غرق شویم. تنها آوردهٔ رقیب، انگیزهٔ مضاعف برای انجام همان کاری است که به آن مشغولیم. بهتر است توجه آدم به کنجکاوی خودش باشد. قوهٔ کنجکاوی هیچ‌گاه دروغ نمی‌گوید و بی‌نهایت دقیق و نقطه‌زن است.